Se rendre au contenu

Suivi administratif

Comme toutes les crèches en Belgique, nous avons des inspections dans nos crèches. Et tant mieux ! Cela permet de nous situer, de voir ce qui est positif dans notre accueil mais aussi de voir quels sont les points à améliorer.

Ces points à améliorer sont consignés dans un rapport d’inspection, dont vous trouverez le statut et un résumé sur le site d’Opgroeien. 

De notre côté, nous établissons un « Plan d’Action » suite aux rapports d’inspection afin d’expliquer à Opgroeien quelles sont les mesures qui ont été prises et comment nous travaillons pour résoudre nos points à améliorer.

Notre dernier « Plan d’Action » est visible ci-dessous.


Plan van aanpak na inspecties van 28/08/2025.

Kinderopvanglocaties en dossiernummer : Kalooba :

-        Terhulpensesteenweg 252, Overijse  (910001814)

-        Neerpoortenstraat 102, Huldenberg (910002073)

-        Neerpoortenstraat 104, Huldenberg (910002665)

Datum: 28/10/2025

Inbreuken (tekorten) en aandachtspunten

Ik wil ervoor zorgen dat…

Hoe aanpakken ? Ondersteuning nodig ?

Wie doet dit ?

Wanneer is dit afgerond ?

Tekortkoming in de aanduiding van een contactpersoon met voldoende kennis van het Nederlands (drie locaties)

we een contactpersoon hebben die voldoende Nederlands spreekt, met niveau A2 in schrijven en niveau B1 in spreken.

Wij hebben een verantwoordelijke voor de locaties 910002665 en 910002073, die Nederlandstalig is (Kato Fluyt) en voor de locatie 910001814, een verantwoordelijke die tweetalig is (Anne-Marie Niels)  en wij leiden de andere kinderbegeleidsters op om Nederlands te spreken door hen wekelijks Nederlandse lessen te betalen. De groep van zes kinderbegeleidsters die elke week Nederlandse lessen volgen, heeft het niveau A2 en we zorgen voor verderzetting van de lessen Nederlands zodat de kinderbegeleidsters weldra het niveau B1 bereiken.

 

We herinneren u eraan dat onze geografische ligging het niet gemakkelijk maakt om tweetalig personeel aan te werven.

 

Als we Trap 1-subsidies krijgen, kunnen we intensieve lessen geven aan al onze kinderbegeleidsters.

Een leraar van de talenschool Lerian en gecontroleerd door Anne-Marie Niels.

(zie in bijlage de data van de Nederlandse lessen)

 

Dit wordt niet afgerond. Zolang als nodig blijft Kalooba de Nederlands les aanbieden.

Taalbedleid :

(locatie 910002073)

 

dat het taalbeleid goed wordt nageleefd in ons kinderdagverblijven.

We hebben kinderbegeleidsters die Nederlands spreken of Franstalige kinderbegeleidsters met een niveau A2 in het Nederlands die activiteiten in het Nederlands met de kinderen doen. Maar ook Franstalige kinderbegeleidsters met geen niveau in het Nederlands.

 

-Zoals hierboven gezegd, we leiden hen op om Nederlands te spreken door wekelijks Nederlandse lessen te financieren. Op deze manier hopen we ons taalbeleid dieper te kunnen toepassen.

 

Acties ondernomen in het kader van het taalbeleid :

 

 

- We gaan elke maand boeken ophalen in de bibliotheek. We hebben gevraagd om Nederlandstalige boeken te lezen.

 

 -We luisteren naar Vlaamse muziek met de kinderen.

 

-We doen ook het ochtendritueel en zeggen goedemorgen in het Nederlands.

 

 -We hebben een boek “ABabyC”, van Het Huis van het Nederlands, gegeven aan de kinderbegeleiders om de basis in het Nederlands te leren en ze moeten enkele rituelen in het Nederlands met de kinderen doen (tijdens de maaltijden, verzorgingsmoment, bij voorbeeld).

 

-We hebben een zangeres met zijn gitaar die twee maal per maand in ons kinderdagverblijf in Overijse komt zingen (Nederlandse lieden)

 

 

-We vragen de ouders die Nederlands spreken om Nederlands te spreken met de kinderbegeleiders wanneer ze hun kind naar de crèche brengen of ophalen, zodat de kinderbegeleiders Nederlands kunnen oefenen buiten de taallessen die eenmaal per week worden gegeven.

 

-We vragen de ouders die Nederlands spreken en enkele uren beschikbaar hebben, om activiteiten met de kinderen te komen doen.

 

(Zie bijlage: e-mail naar de ouders en affiches die in de hallen van onze drie crèches zijn geplaatst)

Opgevolgd door Anne-Marie Niels en Kato Fluyt

Dit wordt niet afgerond. Zolang als nodig blijft Kalooba de Nederlands les aanbieden om het taalbeleid goed naleven.

Het pedagogisch beleid bestaat niet in het Nederlands

het pedagogisch beleid bestaat wel degelijk in het Nederlands.

/

Chantal Dainville

(Zie in bijlage)

OK.

ZIKO-VO : Een kinderbegeleider (Melisa) wist niet waar dit te vinden.

(Locatie 910002073)

alle kinderbegeleidsters de ZIKO-VO kennen en toepassen.

 

In ons pedagogisch beleid staat duidelijk dat de kinderbegeleider het ZIKO-VO moeten kennen en toepassen.

We begrijpen niet waarom Melisa zei dat ze niet wist waar dit te vinden was (op de tablet) aangezien we het haar al hebben uitgelegd.

 

Anne-Marie Niels, verantwoordelijke van het kinderdagverblijf in Overijse, maakt de ZIKO-VO in samenwerking met de kinderbegeleiders. Zij stelt de nodige vragen en vertaalt de tekst in het Nederlands op de Day-Care tablet.

Op dezelfde manier wordt in onze kinderdagverblijven in Ottenburg de ZIKO-VO gemaakt door Kato Fluyt en Anne-Marie Niels, in samenwerking met de kinderbegeleiders.

Momenteel is het moeilijk om de ZIKO-VO uitsluitend door de kinderbegeleiders te laten uitvoeren, omdat niet iedereen Nederlands spreekt en het veel tijd vraagt. Daarom zorgen Kato en Anne-Marie voor de regelmatige opvolging van de ZIKO-VO.

Opgevolgd door Anne-Marie Niels en Kato Fluyt

OK.

De leefgroepgrootte wordt overschreden (Locatie 910002665)

De houten deur van de leefruimte 1 blijft open en de controleur is van mening dat het kinderdagverblijf, op deze manier, niet gescheiden is en dat de crèche zo één geheel vormt.

dat de leefgroepgrootte wordt niet overschreden

In de vorige inspectieverslagen werden het probleem van de houten deur van afdeling 1 en de glazen deur niet vermeld.


Het probleem dat toen naar voren kwam, was het doorgeefluik. Omdat dit doorgeefluik open was, werd gezegd dat de afdelingen 2 en 3 slechts één en dezelfde afdeling vormden. Maar samen overschrijden deze twee afdelingen geen capaciteit van meer dan 18 kinderen (2 x 8 maximum = 16 kinderen).

 

Afdeling 1 staat volledig los van de andere leefruimtes. Wij laten de houten deur open om een goede communicatie tussen de kinderbegeleiders mogelijk te maken (Werkgemak voor de communicatie over de kinderen en het welzijn van de kinderbegeleiders è Draagkracht). Wij zijn van mening dat de inrichting van de crèche niet toelaat te denken dat er 24 kinderen in één en dezelfde afdeling zitten.

We kunnen de houten deur sluiten, behalve op momenten dat de kinderbegeleider naar toilet moet gaan/toezicht moet houden op slapende kinderen/in de keuken bezig is.

 

OK

Het functioneren van de leefgroep is niet correct

(locatie 910002665)

de kinderverzorgsters noteren in de tablet wanneer een kind van groep verandert.

De kinderen behoren tot een leefgroep. Maar deze groepen moeten soms enigszins aangepast worden afhankelijk van de kinderen die naar de crèche komen.

Daarnaast gebeurt het dat wij tijdens de dag een kind in een andere groep plaatsen, als er afwezigen zijn, om het aantal kinderen per leefruimte in evenwicht te brengen. De ouders worden altijd geïnformeerd. Dit maakt het mogelijk het welzijn van de kinderbegeleidsters te respecteren (Draagkracht).


Praktisch gezien hebben we de kinderbegeleiders geïnformeerd dat wanneer een kind van leefruimte verandert, dit moet worden aangegeven in de tablet Day-Care (De procedure was al bekend in onze twee andere locaties : 910001814 en 910002073).

De informatie over de procedure werd wel aan de kinderbegeleidsters doorgegeven na de inspectie.

(Locatie 910002665)

OK.

Er bestaat geen inlichtingenfiche voor elk kind

(Locatie 910002665)

er bestaat wel een inlichtingenfiche voor elk kind

De procedure is dat we gedurende het eerste wenmoment een blanco tweetalig inlichtingenfiche overhandigen. De ouders moeten dit bij de tweede wenmoment inleveren. Als ze dit niet hebben (wat gebeurde tijdens de inspectie van 28 augustus 2025), moet de wenmoment worden geannuleerd. De informatie werd onmiddellijk na de inspectie aan de kinderbegeleiders doorgegeven.

De informatie over de procedure werd wel aan de kinderbegeleidsters doorgegeven na de inspectie.

OK.

De inlichtingenfiches vermelden niet alle aandachtspunten en zijn niet in het Nederlands opgesteld.

(Drie locaties)

de inlichtingenfiches alle aandachtspunten vermelden en in het Nederlands zijn opgesteld (vertalen van de inlichtingenfiches door de verantwoordelijken).

De inlichtingenfiches  die aan de ouders worden gegeven, zijn tweetalig Nederlands-Frans. De ouders vullen de informatie in de taal van hun keuze in (Nederlands, Frans, Engels) . Wij respecteren het principe van de thuistaal. Wij kunnen de inhoud in het Nederlands vertalen, maar wij vinden dat dit een niet te verwaarlozen tijdverlies is, aangezien onze kinderbegeleiders voornamelijk Franstalig zijn. Als ouders het formulier echter in het Nederlands invullen, vinden wij het belangrijk om de informatie in het Frans te vertalen, zodat de kinderbegeleiders de informatie goed begrijpen.

 

Locatie 910001814 : We hebben de inlichtingenfiches van de kinderen die binnenkort naar school gaan niet in het Nederlands vertaald om geen administratieve tijd te verliezen, maar Anne-Marie heeft toegezegd dit in de toekomst te zullen doen, zoals u het vragen.

 

Aandachtspunten :

 

Wij hadden inderdaad mondelinge toestemming van de ouders om de matras van een kind te verhogen en om een ander kind in te bakeren.

 

In de toekomst zorgen wij ervoor dat dit op de geactualiseerd inlichtingenfiche wordt aangevuld.

 

Ter informatie: wij hebben reglementaire bedblokkjes gekocht om de bedden van kinderen jonger dan 6 maanden te verhogen, om zo de veiligheid van hun slaap te garanderen (zie faktuur in bijlage)

Anne-Marie Niels en Kato Fluyt

OK.

Het is niet mogelijk aan te tonen op welke manier de organisator met de gezinnen heeft gecommuniceerd over de « aanmaning om de erkenningsvoorwaarden na te leven in de kinderopvangstructuur » van 17 juni 2020 en over de « intentie om de erkenning van de kinderopvangstructuren Kalooba in te trekken » van 4 augustus 2023

(Drie locaties)

Een goede communicatie met de ouders hebben (nu via de tabletten)

Communicatie via e-mail in de drie kinderdagverblijven en één vergadering in het kinderdagverblijf in Overijse (29/08/2023) en een voor de kinderdagverblijven in Ottenburg (31/08/2023). De kinderbegeleiders van alle crèches waren aanwezig bij de vergaderingen met de ouders (Zie bijlage).

 

Momenteel verlopen alle communicatie naar de ouders via een e-mail die wordt verstuurd vanaf de Day-Care-tabletten.

Aangezien deze e-mails niet rechtstreeks op de tablet door de inspecteur kunnen worden gecontroleerd, maken wij een papieren kopie van de communicatie die naar de ouders is verzonden en voegen we deze toe aan onze mappen die zich in de crèches bevinden.

 

We hebben het probleem gemeld bij Day-Care zodat de e-mails rechtstreeks op de tablet door de inspecteurs kunnen worden bekeken, maar dat is op dit moment nog niet mogelijk.

 

Aan de andere kant zijn er WhatsApp-groepen met de ouders waarin de communicatie rechtstreeks door de inspecteurs kan worden bekeken (910002665).

 

In de twee andere locaties is er geen WhatsApp-groep met alle ouders, maar communiceren de kinderbegeleiders privé met de ouders via WhatsApp.

Chantal Dainville en  Jean-Luc Meys (2023).

 

Nu gevolg door Anne-Marie Niels en Kato Fluyt.

OK.

Buitenspel :

(locatie 910002073 en 910001814)

dat de kinderen regelmatig naar de tuin gaan.

Locatie 910002073 : In ons pedagogisch beleid wordt van de kinderbegeleiders gevraagd om met de kinderen naar buiten te gaan, ook in de winter.

Er werd aan de kinderbegeleiders duidelijk uitgelegd wat het belang is om met de kinderen naar de tuin te gaan, ook al is dat niet altijd evident in de organisatie.

We hebben hierover teamvergaderingen gehad om te bekijken hoe we dit kunnen aanpakken.

 

Bij voorbeeld - Locatie 910001814 : We hebben hier vaak over gesproken met onze pedagogische en administratieve coaches. Na het inspectiebezoek hebben we gereageerd door de kinderbegeleiders van de leefruimte van de baby’s voor te stellen om, aangezien het door de structuur van het gebouw moeilijk is om met alle kinderen tegelijk naar buiten te gaan, één kind per keer in de armen te nemen en een rondje door de tuin te lopen, al was het maar 10 minuten per dag in de winter, en dit met de kinderen om beurten te doen.

Gevolgd door Chantal Dainville, Jean-Luc Meys, Anne-Marie Niels en Kato Fluyt

OK

De actieve, auditieve en visuele toezicht op de buitenspeelruimte vanuit een bepaalde leefruimte is onvoldoende

(locatie 910002665)

de actieve, auditieve en visuele toezicht op de buitenspeelruimte vanuit een bepaalde leefruimte voldoende is.

 

Om ervoor te zorgen dat het visuele toezicht correct wordt uitgevoerd wanneer de kinderen van een groep in de tuin zijn en de kinderbegeleider van die groep een kind binnen verschoont, hebben we gevraagd aan een kinderbegeleider van een andere groep om toezicht te houden op de kinderen buiten, hetzij vanuit het gebouw, hetzij direct buiten in de tuin, indien het toezicht op haar eigen groep mogelijk is door de derde kinderbegeleider.

Toegelicht en begrepen

door alle kinderbegeleiders van de locaties 910002665 en gecontroleerd door Kato Fluyt.

 

OK.

Draagkrachtbeleid

(drie locaties)

Om een goede draagkrachtbeleid te hebben.

Het document “Draagkrachtbeleid” is opgesteld door Chantal Dainville op 23 oktober 2025 en gecontroleerd door Sigrid Nissen, ons administratieve coach (Zie in bijlage)

 

Draagkracht in het verslag van de locatie 910002073 : De crèche heeft een capaciteit van 24 kinderen. Deze capaciteit wordt nooit overschreden. Als er 9 baby's zijn, betekent dit dat er wiskundig gezien minder kinderen in de andere leefgroepen zijn en dat het aantal kinderen in elke leefgroep in evenwicht moet worden gebracht, waarbij de kinderen die van leefgroep veranderen in het tablet worden genoteerd. De kinderbegeleiders zijn op de hoogte van de procedure. Het werk van kinderbegeleiders vereist organisatievermogen, motivatie, dynamiek en professionaliteit. Op de dag van de inspectie waren er 3 kinderverzorgsters voor 20 kinderen, wat volledig in overeenstemming is met de normen van Opgroeien.

 

We houden rekening met onze medewerkers door regelmatig vergaderingen te organiseren, vooral wanneer er zich een probleem voordoet binnen het team.

 

Betreffende deze organisatorische problemen geven wij u enkele voorbeelden van acties die in ons draagkrachtbeleid worden voorgesteld. Hier zijn ze :

 

Dimensie 1 : Professioneel welzijn :

Twee keer per jaar vindt er een privé-evaluatiegesprek plaats (een aan het einde van het jaar en een voor de zomervakantie – duur 15 min. per persoon) om het werk van een persoon nauwkeurig te

evalueren.

 

Dimensie 3 : Emotioneel welzijn :

-Individueel overleg

-Tevredenheidsenquêtes onder werknemers over het werk bij Kalooba. Vervolgens analyse door het management en de verantwoordelijke. Kijken wat we hieruit kunnen leren om vooruitgang te boeken (5 positieve punten/5 negatieve punten) en het rapport aan het personeel laten zien.

Gedaan door Chantal Dainville en gevolg door Anne-Marie Niels en Kato Fluyt.

 

OK

GOG procedure

(locatie 910002665 – maar ook locaties 910002073 en 910001814)

dat de kinderbegeleiders op de hoogte zijn van de procedures vóór hun eerste werkdag.

De vaste kinderbegeleidsters kennen de GOG-procedure goed.

 

Locatie 910002665 : Op 28/08/2025 en 29/08/2025 deden twee kinderbegeleidsters een proef (want de kinderbegeleider Bérénice Wauters is zwanger en moet worden uitgesloten). Het is dus normaal dat wij hen nog niet hadden geïnformeerd over de procedures. Deze proefpersonen maken nog geen deel uit van het personeel.

 

Locatie 910001814 :  Op 28/08/2025, het was het eerste dag van Kevin Lété en we hadden een inspectie.

 

Wat betreft de GOG-procedure en in het algemeen wat betreft alle procedures, ontbreekt het ons vaak aan tijd om mensen die een proefperiode doen hiervan op de hoogte te brengen. De proef duurt immers slechts enkele uren, vaak hoogstens een ochtend of een dag.


Voor alle nieuwe medewerkers die een contract hebben getekend, wordt daarentegen een map overhandigd met het pedagogisch beleid, het functioneel organigram en alle belangrijke procedures. We vragen hen deze documenten te lezen en te onthouden. Vervolgens toetsen we hen om te zien of deze procedures goed zijn begrepen.

Voortaan zullen we erop toezien dat deze map aan de nieuwe medewerkers wordt gegeven bij de ondertekening van het contract, dus vaak al vóór hun eerste werkdag.

 

Er moet ook rekening worden gehouden met het feit dat de gebruikelijke kinderbegeleiders de procedures kennen, vooral in het Frans, aangezien sommigen geen Nederlands spreken en zij hierop in het Frans kunnen reageren.

Gevolg door Anne-Marie Niels en Kato Fluyt

OK

Ventilatie : Locatie 910002073

 

dat de ventilatienormen worden nageleefd.

De verluchting blijft moeilijk in de locatie 910002073, vooral in de leefruimtes voor baby’s en kruipers, die zich op de bovenverdiepingen bevinden. Om de luchtcirculatie te verbeteren, hebben we een stok aangeschaft waarmee de dakramen (Zie faktuur Velux) geopend kunnen worden. Dit maakt het mogelijk een luchtstroom te creëren door tegelijkertijd het raam aan het einde van de gang, aan de kant van de slaapkamers, te openen.

 

We hebben het team van locatie 910002073 opnieuw benadrukt en uitgelegd hoe belangrijk ventilatie is, vooral in de leefruimte van de baby’s en de leefruimte van de kruipers (de leefruimte van de peuters is gemakkelijk te ventileren). We hebben hen gevraagd om een luchtstroom te creëren om het CO2-gehalte te verlagen en dit zo vaak mogelijk te doen (’s ochtends, terwijl de kinderen slapen, net voor sluiting van de crèche, …) en we hebben deze controle in ons controleplanning opgenomen.

 

We hebben het team van locatie 910002073 opnieuw benadrukt dat ze het CO2-meetboekje op verschillende momenten van de dag en de week goed moeten invullen. (Anne-Marie Niels heeft, tijdens de inspectie van 28/08/2025 in Overijse – locatie 910001814 - aan de controleur melding gemaakt van het bestaan van dit boekje).

Gekocht door Jean-Luc Meys.

 

Gevolg door Anne-Marie Niels en Jean-Luc Meys.

OK

De bedden staan te dicht bij elkaar in een van de kamers van de kruipers

(Locatie 910001814)

dat de bedden optimaal worden geplaatst in de kamers van onze kinderdagverblijven.

We hebben de bedden verplaatst zodat we een optimaal overzicht hebben en meer ruimte tussen de bedden, en we hebben stickers op de vloer geplaatst om de bedden weer op de juiste plek te zetten bij het schoonmaken van de kamer (zie foto - Grijze stickers geplaatst aan de voeten van elk bed in de kamer).

Gedaan door Jean-Luc Meys en Anne-Marie Niels

OK

De registratie van de aanwezigheid van kinderen en begeleiders is onjuist. Er kan niet aangetoond worden dat de ratio op elk moment werd gerespecteerd

(drie locaties)

 

de registratie van de aanwezigheid van kinderen en begeleiders juist is. We kunnen tonen dat de ratio op elk moment gerespecteerd word.

 

Aanwezigheid van de kinderen : Het kind dat niet was ingevoerd, was in wenperiode en wij wisten niet dat ook deze kinderen ingevoerd moesten worden.

 

Wij hebben alle begeleidsters meegenomen in deze procedure. Dit betekent dat op elke locatie een kind dat komt wennen in het systeem geregistreerd moet zijn en dat zij dit op aanwezig moeten zetten bij binnenkomst.

 

Aanwezigheid van de kinderbegeleidsters :

Wij vestigen uw aandacht erop dat wij bij controles veel stress ervaren en dat zaken niet altijd volgens de regels verlopen. Wij hebben onze kinderbegeleiders erop gewezen dat ze zich goed moeten registreren in de tablet zodra ze in de crèche aankomen, wat ze normaal doen.

Elke dag controleert Anne-Marie Niels vanaf haar computer de aankomstuur en aanwezigheid van de kinderbegeleiders via de Day-Care tablet.

 

Ratio’s niet gerespecteerd è Wij respecteren deze strikt en analyseren de ratioroosters dagelijks.

 

We hebben twee systemen voor het controleren van de ratio’s :

 

-één op de Day-Care tablet :

Procedure :

Hoofmenu è Zorginspectie

*Aanwezigheden

of

*Aanwezigheden per halfuur

 

Alle aanwezigheden (aankomst- en vertrektijden van de kinderbegeleiders en de kinderen) worden genoteerd. De controleur hoeft alleen maar de ratio kindjes/begeleider te berekenen.

 

-één op papier (Zie bijlage) : omdat er soms “bugs” in het tablet.

 

We zijn ons ervan bewust dat wanneer er twee systemen zijn, er fouten kunnen ontstaan tussen de twee systemen (bijvoorbeeld: een kinderbegeleider registreert zich op de tablet maar vergeet zich op de papieren lijst in te schrijven – misschien omdat ze zich moest bezighouden met ouders die net aankwamen -). Het eenvoudigst zou zijn om slechts één systeem te hebben. Maar we zijn verplicht om beide systemen te behouden, omdat er soms "bugs" in het informaticasysteem voorkomen en we er zeker van moeten zijn dat we de ratio op elk moment van de dag kunnen controleren.

Gedaan door Anne-Marie Niels in de Day-Care tablet.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Gevolg door Anne-Marie Niels in de Day-Care tablet.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Gevolg door Anne-Marie en Kato en alle kinderbegeleiders

OK

 

 

 

 

 

 

 

 

OK

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

OK

 

 

 

 

 

Aanwezigheid van Chantal Dainville, organisator in de kinderdagverblijf

(locatie 910002665)

 

het werk goed wordt opgevolgd door de organisator Chantal Dainville, maar ook door Jean-Luc Meys en de verantwoordelijken Anne-Marie Niels en Kato Fluyt.

Wij zijn een team van vier personen dat ervoor zorgt dat het werk goed wordt opgevolgd :

 

-Chantal Dainville, komt enerzijds minstens één keer per maand naar de maandelijkse vergaderingen met de verantwoordelijken en de teams, en anderzijds volgens de behoeften van het kinderdagverblijf, maar zonder een strikt vast ritme. Haar werk is hoofdzakelijk administratief (planningbeheer en contacten met de ouders – zie functioneel organigram).

 

-Jean-Luc Meys voert meerdere keren per week opvolgingen en controles uit in de kinderdagverblijven.

 

-De verantwoordelijken Anne-Marie Niels en Kato Fluyt zorgen voor de dagelijkse opvolging van het werk.

Chantal Dainville, Jean-Luc, Anne-Marie Niels en Kato Fluyt

OK.

Functioneel organigram : De kinderverzorgsters weten niet precies wie welke rol binnen Kalooba speelt.

(Locatie 910002073)

 

de rol van ieder werd uitgelegd.

Er is een functioneel organigram uitgedeeld aan elke kinderbegeleider wanneer ze in dienst komt, zodat iedereen precies weet wat zijn of haar rol is bij Kalooba (zie bijlage). De kinderbegeleiders moeten de documenten die door de directie worden uitgedeeld lezen en onthouden.

Gevolg door Anne-Marie Niels en Kato Fluyt

OK .

De organisator ziet er niet voldoende op toe dat de verantwoordelijke de werking correct kan leiden en opvolgen

(drie locaties)

de organisator ziet er dat de verantwoordelijke de werking correct kan leiden en opvolgen.

 

Maryna Troshchiy is niet langer verantwoordelijk voor kinderdagverblijf 910002073, omdat ze deze functie niet langer wilde uitoefenen. Kato Fluyt neemt dus, net als voorheen, de verantwoordelijkheid voor de twee kinderdagverblijven in Ottenburg (910002073 en 910002665).

 

Wij hebben voor Kato Fluyt één dag per week uitsluitend voor administratief werk voorzien en voor Anne-Marie Niels een voltijdse administratieve opdracht.

 

We hebben Kato Fluyt, wanneer het mogelijk is, een extra administratieve dag toe te kennen om de twee crèches beter te kunnen aansturen en opvolgen.

 

Om de tekorten van de kinderdagverblijven in Ottenburg sneller te verhelpen, hebben we ook beslissen om Anne-Marie Niels vier dagen per week in te zetten voor de administratie van het kinderdagverblijf in Overijse en één dag per week voor de administratie van de kinderdagverblijven in Ottenburg, om Kato Fluyt te helpen.

 

Wij doen ons uiterste best binnen de grenzen van onze financiële mogelijkheden, aangezien het aannemen van extra personeel voor administratief werk duur is.

Wij herinneren u eraan dat wij geen enkele subsidie ontvangen.

 

De subsidieaanvraag is ingediend op 20/10/2025.

 

Wij merken echter op dat wanneer wij een voltijdse administratieve verantwoordelijke hebben, zoals het geval is in Overijse - locatie 910001814 - het werk beter wordt opgevolgd, aangezien het inspectierapport vermeldt dat een handhavingsprocedure niet langer gevolgd moet worden.

Chantal Dainville, Jean-Luc Meys, Anne-Marie Niels en Kato Fluyt

Wij doen ons uiterste best binnen de grenzen van onze financiële mogelijkheden.

 

 

 

Plan van aanpak na inspecties van 28 augustus 2025 – definitief